Zarówno silniki krokowe, jak i serwomotory to serwonapędy do sterowania ruchem, które potrafią precyzyjnie sterować położeniem i prędkością mechanizmów ruchu. Aby dostosować się do trendu rozwoju sterowania cyfrowego, silniki krokowe lub silniki całkowicie cyfrowe są najczęściej zatrudniane jako silniki wykonawcze w systemach sterowania ruchem, które są szeroko stosowane w dobie oszczędności pracy. Pomimo podobieństwa w sterowaniu położeniem, a mianowicie ciągu impulsów i sygnału kierunkowego, oba silniki znacznie różnią się wydajnością i zastosowaniem.

1.Inna precyzja sterowania

Kąt kroku dwufazowego hybrydowego silnika krokowego wynosi zwykle 1,8°, a trójfazowego hybrydowego silnika krokowego 1,2°. Istnieją również wysokowydajne silniki krokowe o mniejszych kątach kroku. Po zastosowaniu technologii napędu dzielonego precyzja sterowania zostaje zwiększona, tak że liczba kroków, które dwufazowy hybrydowy silnik krokowy może rozróżnić, wynosi około 51200 kroków/obr. Istnieją również silniki o większej precyzji, ale ich koszt będzie wyższy.

Dokładność sterowania serwosilnikami prądu przemiennego jest gwarantowana przez enkoder obrotowy na tylnym końcu wału silnika. W przypadku serwomotoru ze standardowym enkoderem 2500 linii jego odpowiednik impulsu powinien wynosić 360°/10000=0,036° ze względu na zastosowanie technologii poczwórnej częstotliwości.

Warto zauważyć, że znaczna liczba osób ma wysokie mniemanie o precyzji serwomotorów prądu przemiennego, co w rzeczywistości jest błędną interpretacją. Nawet przy 100-krotnym przełożeniu elektronicznym lub enkoderze liniowym 30000 nie będzie miało znaczenia, jeśli serwomotor nie będzie w stanie rozróżnić tego małego kroku. Sprzężenie zwrotne enkodera to nic innego jak wielokrotne ustawianie zębów serwonapędu.

W porównaniu z większością użytkowników, serwosilniki krokowe charakteryzują się najwyższą precyzją fizyczną pod względem precyzji mechanicznej transmisji lub precyzji pozycjonowania czujnika fotoelektrycznego. Nie ma potrzeby dążenia do najwyższej precyzji w jednym aspekcie.

2.Różna przeciążalność

Silniki krokowe nie są w stanie poradzić sobie z przeciążeniem, podczas gdy serwomotory prądu przemiennego mają zdolność radzenia sobie z przeciążeniem i przeciążeniem momentu obrotowego 2 do 3 razy, co można wykorzystać do pokonania momentu bezwładności podczas uruchamiania przeciążenia bezwładnościowego. Bez tej zdolności przy wyborze typu silników należy wziąć pod uwagę moment przeciążenia i charakterystykę ruchu.

3.Różna wydajność operacyjna

Silniki krokowe sterują w pętli otwartej, w której z łatwością wystąpią sytuacje, w tym utrata kroku lub utknięcie, gdy częstotliwość początkowa jest zbyt wysoka lub obciążenie jest zbyt duże. Dlatego program sterowania przyspieszaniem i zwalnianiem musi być obsługiwany w celu zapewnienia precyzji sterowania. Jednak serwosilniki prądu przemiennego przyjmują sposób pętli zamkniętej. Sterownik może bezpośrednio próbkować sygnał sprzężenia zwrotnego enkodera silnika i tworzyć pętlę pozycji i pętli prędkości wewnątrz, co czyni jego sterowanie bardziej niezawodnym. Ogólnie rzecz biorąc, nie będzie utraty kroku ani przeregulowania. Poza tym sterownik serwo może automatycznie korygować utracony impuls i przekazywać informację zwrotną do kontrolera w czasie, gdy jest zablokowany. Jednak silnik krokowy musi wykorzystywać wystarczający margines momentu obrotowego, aby uniknąć utknięcia.

4.Różna wydajność reakcji na prędkość

Przyspieszenie silnika krokowego od stanu zatrzymania do prędkości roboczej (zazwyczaj kilkaset obrotów na minutę) zajmuje 100-2000 milisekund. Dzięki lepszej wydajności przyspieszania serwomotory prądu przemiennego potrzebują tylko kilku milisekund, aby przyspieszyć od zera do prędkości znamionowej 3000 obr./min, co można zastosować w sytuacjach wymagających szybkiego startu i zatrzymania.

Jednym słowem serwosilnik prądu przemiennego przewyższa silnik krokowy pod pewnymi względami. Jednak ten ostatni nie zostanie całkowicie zastąpiony ze względu na jego unikalne cechy.